Sucre, dolçor i salut

sucre, dolçor i salut

Sucre, dolçor i salut

La dolçor és necessària per les persones.

En aquesta afirmació es troben d’acord la medicina xinesa, els terapeutes emocionals i els professionals de l’ajuda en general. La dolçor tranquil·litza, produeix plaer i nodreix energèticament la melsa i el pàncrees.

El nostre cos busca la dolçor.

Encara que se’ns faci estrany, els consum de sucre refinat tal i com l’entenem avui en dia és relativament recent. La seva presència en begudes i conserves, l’augment de la brioixeria i el costum d’oferir dolços de manera massiva només té unes poques dècades

La ciència de l’alimentació és també relativament recent. Alguns descobriments realitzats mostren que el sucre es troba involucrat en processos fisiològics poc desitjables com ara la tendència a l’obesitat, la desmineralització, el debilitament del sistema immunitari, la resistència a la insulina…L’any 2015, l’OMS va proposar un Nou Codi Europeu per preveure els processos cancerígens i proposava augmentar la ingesta de fruita, llegums, cereals i verdures. També recomanava evitar les begudes ensucrades i la carn processada, limitar la carn vermella i els aliments d’alt contingut calòric.

Per descomptat que la solució no és emprar edulcorants sintètics com la sacarina o l’aspartam si volem avançar en la direcció d’una una dieta hipotòxica. Aleshores, com ho fem per satisfer la nostra legítima necessitat de dolçor?

Fruites i verdures són una font inestimable de dolçor i podem augmentar aquesta sensació desitjada aprenent a cuinar-les adequadament. Existeix tot un munt de sabors subtils per descobrir quan deixem d’emmascara-los amb el sucre.

 

La millor manera de disposar d’un adequat nivell de dolçor és una dieta basada en aliments integrals d’origen vegetal mastegant-los adequadament per extreure el seu sabor dolç i natural gràcies a l’enzim ptialina que es troba en la saliva. Els carbohidrats complexes presents als grans, llegums i verdures esdevenen més dolços quan més es masteguen.

El desig de dolç anirà disminuint i els aliments simples i equilibrats seran suficients per satisfer-nos.

 

D’una manera paral·lela a la descoberta dels efectes nocius de grans quantitats de sucre a la salut, han anat emergint un munt d’endolcidors naturals que poden adaptar-se a les nostres necessitats. Posem en valor les càrregues glucèmiques baixes, la presència de fibra i enzims naturals i una baixa o nul·la manipulació industrial.

Podem començar per les fruites seques: dàtils, orellanes i panses són propostes que aporten dolçor de qualitat. També l’estèvia, que en la seva fulla guarda un ampli ventall de propietats medicinals gràcies a la presència d’esteviòsit.

En les nostres preparacions de postres i berenars, les melasses de cereals o de verdures tenen un lloc privilegiat, juntament amb sucres com el de coco que aporten càrregues glucèmiques més raonables.

I tu? Què i com endolceixes la teva vida?

 

També et pot interessar