alimentacio confinament

Quinta cullerada: nodrir-nos amb aliments saludables

Nodrir-nos amb aliments saludables

Quinta cullerada de “Confiançament”


Seguim aquí, escoltant propostes de com començar a afluixar el confinament. Amb tota la càrrega de contradiccions i interrogants que s’obren i la intuïció de que serà llarg i que serà difícil.

També amb l’atenció posada a enfocar el que depèn de mi, amb tot l’amor del que sóc capaç. Donant valor al que sí que puc fer i activant-me per fer-ho el millor possible. Això inclou no deixar-me arrossegar massa pels inputs externs i, com si d’un mantra es tractés, intentar tornar al meu centre cada cop que me n’aparto.

Ja us he anat parlant de la importància d’estar actius, del moviment i de connectar amb les nostres emocions i necessitats. Cadascú coneix quines coses ens ajuden a sentir-nos tranquils i segurs, i aquí recordaria el fil conductor d’aquests escrits de «confiançament» sobre la importància de disposar d’un espai personal on arraulir-se

Què més us podria aportar que pugui ajudar-nos a estar en equilibri? Fa dies que volia compartir-vos la importància de tot el que es mou al voltant de l’alimentació: aspectes, socials, emocionals, de salut i també energètics. De fet, tots ells formen part d’un tot.

Abans de començar, deixeu-me dir-vos que encara que us parlo sovint d’equilibri, considero que és impossible mantenir-lo en aquests moments. És perfectament normal estar vivint les nostres muntanyes russes particulars amb el plus d’intensitat neuròtica característica de cadascú. Deixem-li a l’equilibri un espai com a referent del qual no ens convé allunyar-nos massa i valorem-nos molt quan podem tornar-hi i gaudir-ne uns minuts. Si aquestes propostes les hem de viure com una exigència o una oportunitat per desanimar-nos més, definitivament no és el moment

Continuant amb l’alimentació, seria interessant assenyalar que la preparació d’aliments i àpats és una habilitat que moltes persones hem anat deixant de banda, sovint per manca de temps i per la facilitat de comprar aliments preparats o menjar fora de casa. Recuperar i ampliar aquestes competències ens pot aportar confiança i sensació de vàlua personal en aquests moments.

Fer de l’acte de cuinar una manera de sociabilitzar-nos i compartir afecte és recuperar uns valors que com a societat, hem anat perdent.

Cuinar junts, amb els de casa, pot ser una festa. Us engresco a descobrir-ho! I si no és possible perquè estàs passant aquests dies sol o la teva parella prefereix dedicar aquest temps a altres coses, pots intercanviar receptes o compartir telemàticament un dinar amb amics o familiars!

Un segon aspecte està relacionat amb els horaris i la quantitat dels aliments que mengem. Aquests dies és inevitable menjar de més i/o fer-ho no massa saludable, sobretot per compensar aspectes emocionals. Però ja que ho fem, no ens hi barallem i gaudim-ho molt! El suggeriment seria establir moments concrets per aquestes «llicències» perquè, capricis a part, el nostre cos físic i emocional agrairà aliments saludables i quantitats adaptades a la desgast físic real que estem tenint. Empetitir una mica les racions i mastegar-les durant més estona podria ser una proposta interessant. Aprofiteu per sopar d’hora i beneficiar-vos així d’un son reparador durant la nit.

Centrant-nos ara en què és i què no és “saludable”, tot i haver-hi unes bases comunes us diria que no hi ha una resposta única, ja que dependrà de com siguis, de la feina que facis, d’on visquis… Considero que “menjar saludable”, és una resposta personal a la que hi ha d’arribar cadascú una vegada ens hem interessat pel tema, hem après quatre coses bàsiques i sobretot, hem escoltat el nostre cos i la nostra realitat.

Sens dubte, el que mengem afecta a com ens sentim física i emocionalment. Recuperar la saviesa del cos i aprendre a comunicar-nos-hi acostuma a ser una molt bona inversió.

Per als qui no ho heu provat mai i us adoneu que el confinament podria ser una bona ocasió per iniciar-vos-hi, us suggeriria que provéssiu a:

  • Explorar com faríeu per disminuir el consum d’aliments processats i elaborats. Això implicarà rebaixar la ingesta de sucres, additius, greixos de qualitat dubtosa i farines refinades. Us engrescaria a explorar el món dels productes frescos, de proximitat i de temporada. Això té un munt d’avantatges per la salut i d’energia viva que ens equilibra amb l’entorn. I a més, i sota el meu parer, d’aspectes socioeconòmics interessants que potser volem tenir en compte en aquests moments.

  • Disminuir, dins el que sigui raonable en un inici, el consum de sucres, begudes gasoses i ensucrades, i deixar l’alcohol per moments puntuals que vulgueu fer especials. Això a vegades suposa interessar-nos per altres endolcidors més saludables o buscar maneres alternatives de compartir una beguda amb els de casa. 

  • No abusar de les carns vermelles, processades ni embotits.

Una alimentació abundant en llegums, verdures, cereals integrals, fruita, llavors i fruits secs seria òptima. Molt especialment en aquests moments en que la despesa energètica és menor ens cal interessar-nos per les digestions lleugeres i que facilitin el trànsit del budell.

Per augmentar les defenses us recomanem l’all, la ceba i els aliments amb vitamina C (julivert, brocoli, cítrics) i vitamina A (aliments com la pastanaga o la carbassa), ferments com el quefir i el xucrut, les olives, el vinagre de poma sense pasteuritzar, el misos i els tamaris

Organitzar un fons de nevera també us pot ajudar en aquests moments si heu de treballar i/o tenir cura dels nens.

Però sobretot, deixeu-me recomanar-vos de nou que, si us decidiu a fer alguna passa d’aquestes que us comento, us assegureu que ho feu des de l’amor, a favor del gaudi i el desig de descobrir com és sentir-nos una mica més equilibrats

Cuideu-vos molt!

Em podeu escriure per mail a rosamontells@gmail.com. Em servirà per estar en contacte i per nodrir-me també dels vostres feedbacks. Intentaré recollir-ho en noves cullerades si em sembla que puc compartir alguna cosa que sumi

Tags: