I a l’estiu, puc menjar saludable?

Què puc menjar a l’estiu?

I a l’estiu, puc menjar saludable?

Què puc menjar a l’estiu?

El curs s’acaba, arriben les vacances i ens ve de gust relaxar-nos també amb la compra de determinats aliments i les tasques a la cuina.

No passa res si fem uns descans i aprofitem les vacances per canviar el ritme, tastar coses noves i deixar-nos seduir per algun aliment no del tot saludable. Si els nostres hàbits estan ben arrelats i el cos acostumat a menjar d’una manera saludable, passats uns dies de menges diferents a les habituals, sabrem distingir quines novetats podem incorporar i quines  ens convé deixar anar perquè no ens acaben de fer sentir bé. Ho sabrem perquè el cos ens parla amb sensacions de pesadesa, flatulències, refluxos, estrenyiment, baixa energia o més nerviosisme del què és habitual, per posar només alguns exemples.

En general, i amb totes les diferències que experimentem entre persones, a l’estiu volem àpats lleugers i refrescants.

Les amanides son una bona opció però no per tothom ni a totes hores. Ens atrau la fruita fresca, els liquats i els gelats, tot i que, per més saludables que els preparem, correm el risc de fer-ne un abús i quedar-nos energèticament molt oberts i a punt per engaltar un bon refredat amb les primeres baixades de temperatura.

Recomanem l’ús de colors, textures i sabors  que tendeixen a refredar el cos i aporten aquest component sensorial diferent i atractiu que anem buscant. Ho podem  aconseguir amb espècies, amaniments i toppings diversos.

Verdura i fruita de l’estació

Com durant l’any, tot i la calor, recomanem menjar verdures de l’estació i de proximitat. Contenen molta aigua, vitamines i fibra que tenen l’efecte de refredar i dispersar la calor interior. Carbassó, mongeta tendra, enciam, cogombre, raves i alguna pastanaga que conservem de la primavera ens nodriran adequadament en coccions apropiades per l’estiu tipus macerats, premsats, saltats curts, escaldats o amanides.

No ens oblidéssim pas de la proteïna que serà en una part important, del tipus vegetal ni tampoc dels cereals integrals tipus quinoa, civada o arròs de gra llarg per disposar d’energia estable i duradora i gaudir a fons de l’època estival.

I no ens oblidem dels minerals!

Amb la calor i la suor perdem quantitats importants de minerals i per tant no hauríem d’oblidar la ingesta de minerals per mantenir-nos arrelats, amb uns ossos forts i un sistema nerviós estable. Un bon aport són les llavors que ens ofereixen també la ingesta de greixos de qualitat i aquest toc cruixent als àpats. Petites quantitats d’algues del mar com la dulse, l’alga nori o la wakame ens ajudaran a no desmineralitzar-nos  amb els excessos de l’estiu.

Feliç i creatiu estiu!

També et pot interessar